:: دوره 8، شماره 2 - ( 10-1402 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 34-20 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی سبک مقابله اسلامی در مواجهه با بیماری کرونا
مژگان آقامحمدی ، محمد حسین فلاح* ، علی نظری ، ابوالقاسم عاصی مذنب
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران ، fallahyazd@iauyazd.ac.ir
چکیده:   (277 مشاهده)
سابقه و هدف: سبک‌­های مقابله‌­ای، تلاش‌­های شناختی و رفتاری است که افراد در موارد استرس‌­زا برای کنار آمدن با مشکلات خود به کار می‌­برند و نقش اساسی در سلامت جسمانی و روانی آنها ایفا می­‌کند. یکی از گونه‌های سبک‌های مقابله‌ای، سبک مقابله اسلامی است. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی سبک مقابله اسلامی در مواجه با بیماری کرونا در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع پژوهش اکتشافی پیمایشی است. در مرحله‌­ی کیفی پژوهش حاضر، برای دستیابی به مدل مفهومی، از روش تحلیل شبکه مضامین استفاده شد. در مرحله کمّی پژوهش، برای اعتبارسنجی الگوی نهایی سبک مقابله اسلامی، پرسشنامه‌ای تهیه و از نظر خبرگان آگاه جهت اصلاح این الگو و سایر مضامین مستخرج در سوالات پژوهش استفاده شد. در مرحله کیفی ابزار اصلی گردآوری داده‌­ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. درنهایت مرحله اول با استفاده از روش تحلیل مضمون داده‌های کیفی با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته شناسایی شدند و مرحله دوم با توجه به داده‌­های کیفی حاصل از تحلیل مضمون، شبکه مضامین با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA ارائه گردید.
یافته‌ها: NFI برای این مدل برابر با ۰/۹۸، NNFI برای آن برابر با ۰/۹۹ و IFI برابر با ۰/۹۹ هست که در اینجا مقادیر شاخص‌ها بیش از ۰/۹ است، داده‌ها به‌خوبی می‌توانند مدل را برازش کنند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، روایی همگرایی واگرایی بسته آموزشی مورد تائید است؛ بنابراین می‌تواند مورد توجه مراکز بهداشت و درمان قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: طراحی و اعتبارسنجی، سبک مقابله اسلامی، بیماری کرونا
متن کامل [PDF 1043 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/24 | پذیرش: 1402/12/5 | انتشار: 1403/1/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها